środa, 29 sierpnia 2012

Aktywne zwiedzanie z dzieckiem



Jak przygotować kształcącą wycieczkę


Wspólne zwiedzanie pogłębia więzi rodzinne, pozwala dzielić się z dziećmi swoimi zainteresowaniami, zaszczepia pasję aktywnego poznawania historii, geografii, pozwala spojrzeć na otoczenie z innej perspektywy i wzbogaca nas i dzieci o nowe doświadczenia. Aby proponowane spacery były nie tylko przyjemne ale także kształcące warto skorzystać z kilku podpowiedzi.


Obserwujcie

Chodząc po mieście, szukajcie ciekawych detali architektonicznych. Róbcie konkursy, kto pierwszy znajdzie zegar, kwiat etc. Oglądajcie herby na budynkach, próbujcie odgadnąć, co na nich jest.  Wyszukujcie płaskorzeźby, które przedstawiają zawody (często znajdziecie je nad drzwiami lub na rogach kamienic), jakimi parali się mieszkańcy, np. nożyczek, precla czy kosza.  Przyglądajcie się pomnikom lub rzeźbom. Z czego są wykonane? Co przedstawiają? Jeżeli znajdziecie budynek, na którym jest wiele płaskorzeźb, pobawcie się w wymyślanie zagadek,  którą płaskorzeźbę macie na myśli.

Podnieście wysoko głowy i szukajcie gargulców, czyli tworów do odprowadzania wody z rynny dachowej. Gargulce  często mają głowy fantastycznych smoków, lwów i innych stworów. Jeżeli gargulce przypadną wam do gustu, zaprojektujcie własnego.


Zachęćcie dzieci, aby poznawały świat wszystkimi zmysłami:

    Dotknijcie cegły, kamienia, drewna

    Słuchajcie (z zamkniętymi oczami) otoczenia i zgadujcie, co słychać

    Wąchajcie i szukajcie rzeczy, które pachną lub też śmierdzą.


Zadawaj pytania

Jeżeli zatrzymaliście się, aby obserwować przyrodę lub otoczenie, możecie pomóc dziecku się więcej z tej obserwacji nauczyć. Możecie oczywiście opowiedzieć dziecku, co widzi i przekazać informacje na temat zwierząt czy roślin. Jest też druga droga – zadawanie pytań. Poproś dziecko, aby powiedziało ci, co widzi. Zapytaj, dlaczego coś się wydarzyło. W ten osób wciągniesz je do rozmowy, która jest o niebo ciekawsza od wykładu rodzica. Za pomocą pytań możesz naprowadzić uwagę dziecka na jakieś zjawisko. Pamiętaj, by pytać dziecko o opinię. Nawet jeżeli jest błędna, ważne jest, że ją ma, że próbuje myśleć i analizować otoczenie.


Opowiadaj i szukaj opowieści

Nic tak nie wciąga, jak dobra opowieść, a dzieci opowieści uwielbiają. Najlepiej wymyślcie taką, która przenosi nas w czasie. Jest trochę groźna, mroczna lub smutna. Przydadzą się też baśniowe stwory lub księżniczki i rycerze. Czyż możliwość zobaczenia miejsca z legendy nie powoduje, ze jest ono jeszcze bardziej atrakcyjne? Posiłkować się też można zbiorami legend i podań. Nie tylko tymi znanymi, jak legenda o warszawskiej Syrence czy Bazyliszku.

Kilka przydatnych rzeczy


Warto zabrać ze sobą aparat fotograficzny, lornetkę, lupę, torbę na znaleziska i skarby,  mapę, bańki mydlane, lampiony, kredki i papier do odrysowywania kory drzew i wszystko inne, co może pobudzić dzieci do działania i urozmaicić im czas.







Na podstawie: Podróżowanie z rodzicami jako sposób na naukę przez zabawę, Adela Jakielaszek
Link do pełnego artykułu:
http://www.egodziecka.pl/Podrozowanie-z-rodzicami-jako-sposob-na-nauke-przez-zabawe.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz